Soki warzywne

5 porcji zdrowia

Specjaliści zalecają, aby człowiek spożywał w ciągu dnia pięć porcji warzyw i owoce. Choć zalecenia te znają prawie wszyscy, to realizacja ich w życiu codziennym okazuje się bardzo trudna. W jaki sposób podejść do zadania zdrowego odżywiania, aby wyjść z niego obronną ręką?

Warzywa czy owoce?

Zasady zdrowego odżywiania mówią o spożywaniu pięciu porcji warzyw i owoców. Jednak pochylając się nieco głębiej nad tymi zasadami, uświadamiamy sobie, że w kwestii te obowiązują pewne zasady. Przede wszystkim należy rozsądnie podejść do ilości owoców w całodziennej diecie. Zjedzenie pięciu bananów nie jest równoznaczne ze zdrowym odżywianiem. Konieczne jest takie zbilansowanie porcji warzyw i owoców, żeby dostarczyć organizmowi optymalną ilość składników odżywczych. Podstawą jest przede wszystkim włączenie do diety większej ilości warzyw w stosunku do owoców. Owoce, choć zawierają witaminy i składniki odżywcze, są równocześnie bombą pełną węglowodanów prostych. Cukry proste powinny być spożywane z rozsądkiem, czyli po prostu ograniczone w naszej diecie. Najrozsądniejszym wyjściem jest więc spożywanie warzyw z dodatkiem owoców, co jest możliwe przy wykorzystaniu różnorodnych kombinacji posiłków.

Przekąski z warzyw i owoców

Warzywa i owoce doskonale komponują się ze sobą w różnego rodzaju sałatkach. Warzywa mogą być jedzone samodzielnie oraz jako dodatek do mięs i pieczywa. Godne uwagi są warzywne soki, które odpowiednio doprawione stanowią sposób na przemycenie nawet tych składników, za którymi nie przepadamy. Soki warzywne można kupić w niemal każdym sklepie, a szczególnie w tych oferujących zdrową żywność. Można je również przyrządzić samemu, przy użyciu sokowirówek i wyciskarek. Wyciskane w domu soki warzywne mają tę wyższość nad kupowanymi w sklepie, że zawierają w sobie świeże składniki. Pozwalają one na utrzymanie wysokiej zawartości witamin i składników odżywczych. Jednakże również soki warzywne dostępne w sklepach cechują się wysokimi walorami zdrowotnymi. Ich atutem jest z pewnością wygoda i dostępność. Przechowywane w odpowiednich warunkach, tj. w chłodzie i z daleka od źródła światła, są pełne wartości odżywczych.

Pomysły na soki warzywne

Robiąc samodzielnie soki z warzyw, możemy bawić się w tworzenie różnych kompozycji. Dużym uznanie cieszą się następujące połączenia:
– marchew i jabłko (uwielbiany przez dzieci),
– dynia, marchew, jabłko,
marchew, jabłko, ogórek, kilka liści szpinaku,
– seler, marchew, czosnek, pietruszka,
– pomidory, jabłko, seler naciowy, odrobina sosu tabasco, przyprawy śródziemnomorskie.

Tło autorstwa pvproductions - pl.freepik.com